Hög tid att upptäcka podcasten

Jag har skrivit om podcasts många gånger, bland annat intervjuade jag 2012 tre olika podmakare om varför de gjorde podcasts. Och jag har varje år trott att det skulle slå genom på en bredare front (här, här och här). Men snart är verkligheten nog ifatt mig. Under 2014 öppnade i varje fall podcasten Serial en mängd dörrar i USA.

Upphovsmakaren journalisten Sarah Koenig har lyckats skapa ett fantastiskt stycke historia om mordet på en high school student vid namn Hae Min Lee. Det hela är alltså baserat på ett verkligt brott och Sarah blir mer eller mindre besatt av mordet och de som ha fängslats för det. Egentligen är Sarahs stil att berätta historien på så kallad New Journalism, alltså att journalisten involverar sig själv i historien, till skillnad mot vanlig journalistik där journalisten är en neutral betraktare som inte lägger sig i historien eller kommer med djupare personliga reflektioner. Nytt i poddvärlden men gammalt i den skrivna journalistiken. Men kanske är grejen just att den formen av journalistik gör sig väldigt bra som podd? Vi får väl se vem som blir först i Sverige, skulle vara kul om t ex Filter-gänget gav sig på det.

Skärmavbild 2015-01-20 kl. 21.26.11

Här hemma har vi under 2014 också fått ett företag som heter Acast som gör både lyssnandet och annonserandet enklare i podcasts. Enligt Orvestos siffror lyssnar 1,5 miljoner svenskar någon gång på podcasts. Och nedan ser vi åldesfördelningen, som visar att de som lyssnar är mellan 20 och 44 år.

Skärmavbild 2015-01-20 kl. 21.50.13

Och nedan ser du hur siffrorna ser ut i USA. Så man förstår att Filip och Fredrik avslutade med en grand finale i Globen med 16 592 personer i publiken och sedan började podda på engelska.

Skärmavbild 2015-01-20 kl. 21.24.25

Man vad innebär de här trenderna för oss som arbetar med marknadsföring? Jag tror att vi än så länge måste vara väldigt hängivna för att sy ihop en podcast som ska marknadsföra något. Uthållighet är allt i denna genre. Så, bygger du ett långsiktigt varumärke är det givetvis ingen dum idé, men jag tycker att företagsbloggen kommer långt före podcasten, än så länge. Om man nu ska ställa dessa mot varandra. Däremot tror jag att vi med Acasts hjälp säkert kan hitta ingångar i befintliga poddar för annonseringsmöjligheter och även hålla ögonen på de stjärnor som föds i genren.

Mina hetaste podtips
Men störst nytta har i varje fall jag än så länge av att lära mig en massa samtidigt som jag gör något annat, som dammsugar, cyklar till jobbet, diskar eller står på löpbandet. Då har jag högst troligt någon av dessa poddar i öronen:
Chefredaktörerna på Expressen och Aftonbladet Mattsson & Helin har en kul och riktigt nördig podd ihop. Känns som att få glänta på dörren till chefredaktörernas chefsrum.
Six Pixel of Separation är en amerikansk/kanadensisk podd där Mitch Joel intervjuar någon amerikansk marknadsförare (i vid mening) i varje avsnitt. Ibland glänser denna podd och man lär sig massor, ibland undrar man hur amerikaner kan göra affärer över huvudtaget…
Serial måste ju med här. Läs mer om den ovan. Lyssna och rys över hur ruggigt välproducerat detta är.
Start up är en amerikansk pod om en kille som ska starta ett företag som ska producera podcasts. Meta så att det räcker till, med andra ord. Men lyssna och imponeras över hur drivet berättandet är och framförallt hur grymma de är på att skapa bra reklaminslag som tillför något till lyssnaren och även handlar om samma sak som podden. Helt klart framtidens sätt att ”göra reklam” i poddar.
Norrlandspodden är Sofia Mirjamsdotter och Po Tidholm som för långsamma samtal om Norrland ur olika vinklar. En slags slow journalism, om nu det finns?
Kommunikationsklubben från Resumé som ofta har intressanta gäster från Stockholms reklamvärld. Tyvärr kan den kännas lite väl Stockholmsfixerad ibland.
– Umeås egen Mediespanarna med Medieforskarna Erik Lindenius och Jesper Enbom som oförtrutet kämpar på. De betraktar media ur en akademisk synvinkel.
GullbergNordström som också är chefredaktörer, på Gävle Dagblad respektive Arbetabladet i Gävle, som diskuterar aktuella mediefrågor på såväl lokalt som regionalt plan.

/ @jmjobring som alltså lyssnar på podcasts, men även just nu på Whilk & Misky.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *