Tre små t styr morgondagens marknadsföring

[läses bäst till denna sång]

Tre små t – transparenstonalitet och trovärdighet tror jag är nycklarna till ett långt och ärorikt liv som varumärke. Redan idag, men ack så mycket mer i morgon. Vi ser en generation som växer upp i olika varianter av ”sociala medier”. De är snart vana vid att ett varumärke kommunicerar så mycket mer än vad vi gör idag. Företaget måste visa upp ”sin själ” och den själen måste hänga ihop med allt annat man gör, annars spricker bubblan direkt och ingen tror på dig. Om du när som helst kan råka ut för en #fail eller en dissning på en community med genomslag gäller det att tänka på vad du säger. Och gör.

transparens: Du måste vara ärlig med det du gör. För det du gör syns. Allt från din sämst betalde medarbetare till din suraste kund delar mer än gärna med sig av sina erfarenheter från ditt företag. I morgon är inte Janne Josefsson din största fiende, det är vad som sägs om dig ”där inne”. Å andra sidan. Om du kan skapa en bild av att du lever som du lär, att du behandlar dina medarbetare och kunder schysst, håller dig hyfsad mot miljön o s v, kan du få massor av beröm, som leder till goda affärer.

tonalitet: Hur låter du? Hur uttrycker du dig? Hur ser du ut? Detta är faktorer som redan idag är viktiga och som i morgon är allt. Vad du än säljer, i princip, är varumärket viktigare än din vara. Och varumärket påverkas förstås av vad du säger och hur du ser ut. Vi köper känslan av att ha gjort rätt val, oavsett om det är en kopp kaffe eller en ny bil. Och varje gång det där varumärket uttrycker sig som jag vill, stärks min bild av varumärket. Jag behöver kanske inte förklara att även det motsatta gäller – ingen kommer tillbaka till en affär där det finns en bedagad surpuppa som inte svarar på mina frågor, vilket är exakt vad man fortfarande möts av på många företags webbplatser.

trovärdighet: Du måste, som sagt, vara ärlig med du gör. Annars tappar du snart i trovärdighet och ingen vill köpa något av en ”lögnare”. Säljer du ”gott kaffe” kan du inte servera garvsyra mer än en gång. Utlovar du en kvalitetsprodukt som går sönder efter andra rundan har du snart problem med snorungar som talar om exakt hur usel din ”kvalitetsprodukt” är.

Det går givetvis att invända mot mina tre t. Man kan säkert tjäna pengar utan att agera som ett ”snällt företag” även i framtiden. Men, jag tror ärligt och fullt fast, att ska du överleva och tjäna pengar i morgon också måste du beakta dessa tre små t. Vi är kanske inte riktigt där idag, men den som hinner öva på det här innan vi är i framtiden tror jag har ett bra försprång.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att de som orkar och vågar inse det här är de som kommer att lyckas. Även i morgon.

/ @jmjobring

[Detta inlägg har tidigare publicerats på min andra blogg Brothers In Reklam]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *