Att twittra eller inte twittra?

[lyssna gärna på denna när du läser]

Häromdagen presenterades #twittercensus av Intellecta (jag twittrade även snabbt om detta under presskonferensen). En svensk folkräkning på Twitter och givetvis en högtidsstund för alla oss om twittrar. Men rör det någon annan? Nja, det kanske borde intressera fler.

Först lite hårdfakta:
2010 fanns det 37.000 aktiva twitterkonton (med aktiva menas 1 tweet senaste månaden)
2012 finns det 171.000 aktiva

2010 fanns det 11.000 mycket aktiva twittrare (med mycket aktiv menas minst 1 ggr/dag)
2012 fanns det 53.000 mycket aktiva

Tillväxten är alltså väldigt stor även om det fortfarande är väldigt få som twittrar om man jämför med till exempel Facebook. Men den jämförelsen haltar väldigt mycket då Twitter för de allra flesta är ett arbetsredskap och Facebook för merparten är ett privatsocialt media.

Det framkom också vid presskonferensen och i rapporten att vi nu ser nya grupper som hittar in på twitter, som exempel nämndes sportintresserade människor som nu snabbt blir fler. En vild gissning är också att tillväxten bland ungdomar är ganska stor då vi ofta ser hur TV-program som t ex Big Brother ”trendar”, dvs att så många twittrar om samma sak att det blir en synlig trend på Twitter.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men frågan är kanske inte längre om du ska börja använda Twitter utan när? För trots att det är så få som är aktiva vågar jag nog påstå att dessa har ett stort genomslag i medierapporteringen och debatten. Och inga av de kurvor som visades pekade åt något annat håll än rätt upp i himlen. Så, arbetar du med något där du ibland vill nå media eller få input från fler än de på kontoret är rådet att ge dig ut. Det är en viss tröskel innan man är igång, men belöningen är stor när du börjar behärska mediet. Omedelbar feedback, diskussioner direkt med politiker och media, söker du jobb kan du snabbt sprida ditt CV och söker ni medarbetare sprids ordet snabbt, för att inte tala om det förhöjda nöjet av att se en fotbollsmatch samtidigt som man håller ett öga på hashtaggen #twittboll. Oslagbart.

Sluta tveka, hör av dig på @jmjobring

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>