Vad sägs om dig på nätet?

[läses till fantastisk musik]

En stor poäng med att vara aktiv på de sociala medierna är att kunna agera på vad som sägs om ditt företag eller diskuteras i din bransch. När du ser något intressant som sägs kan du agera, svara eller sprida det vidare. Men hur hittar man då allt som det eventuellt snackas om? Ett superenkelt sätt att börja spana är att sätta upp en Google Alert, eller Google Varningar som det heter på svenska.

Surfa in på http://www.google.com/alerts och kör igång bara. Välj ett ämne du vill söka på, i mitt exempel ”Folkbladet”. Välj först var du vill söka, se bilden nedan.

Mitt tips är att börja att välja ”Alla”. Har du bred sökning och får många träffar du inte är intresserad av kan du alltid smalna av efterhand.

Därefter väljer du hur ofta du vill ha alarmen i din mail, välj mellan en gång om dagen, när det händer eller en gång i veckan. ”När det händer” innebär att du får ett mail så fort Google hittar något nytt på ditt aktuella sökord, är det ett vanligt ord kan det bli många mail, men det där är bara att prova sig fram till vad som passar dig bäst. Du kan också välja alla resultat eller bara de bästa, den senare skapar förstås färre träffar, men de kan troligen ha högre kvalitet. Sista steget är att fylla i mailen som du vill skicka sökningen till.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att om du ser vad som diskuteras om ditt företag, ditt intresseområde eller din bransch är chansen också större att du blir sugen på att börja socialisera. Vi ses där ute.

/ @jmjobring

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>