Dags att dissa

[en good oldie på ämnet]

Facebook dyker på börsen. Dagarna före börsintroduktionen meddelade General Motors att de skulle sluta annonsera på Facebook. Det är bara två exempel på hur vi ser slutet på de så kallade ”sociala medierna”. En liten ballong som nu är på väg stt spricka. Skönt, vi kan gå tillbaka till gamla hederliga webbsidor med telefonnummer, en snygg bild och lite slentriannyheter om gjorda affärer. Puh.

Nja, det är väl få som tror att så blir fallet. Facebooks herravälde kommer säkert att gunga. Twitter kommer garanterat att få konkurrens. Det dyker lika säkert upp nya utmanare av Instagram-typ som nischar in sig på specifika ämnen. Och jag ser i mitt eget användande av de sociala medierna att det just nu har en tendens att smalna av något. Jag kommunicerar mycket flitigare i mer eller mindre slutna grupper med likasinnade. I en familjegrupp på Facebook laddar jag upp bilder på barnen som jag inte riktigt vill dela med alla mina andra vänner. I en annan diskuterar jag med ett gäng reklamrävar hur branschen utvecklas och analyserar nutidsreklamen utan brus. På Twitter bevakar jag gärna regionalt och ämnesvis för att se vad som rör på sig.

Men, de sociala medierna är givetvis här för att stanna. Plattformarna kommer säkert att variera, men den enkla möjligheten att dela med sig och kommunicera är garanterat här. För evigt. Amen.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men att tro att de sociala medierna kommer att dö är lika sannolikt som att tro att vi kommer att sluta prata. Det händer inte. Puh.

/ @jmjobring

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>