Stora sociala medier-nyheter i natt

Instagram går nu ut med att de ska börja tillåta annonser i sin bildtjänst. Twitter meddelar att de siktar mot börsen. Båda nyheterna som släpptes igår var förväntade, men likväl ritar de delvis om den ständigt rörliga kartan för sociala medier.

Message_Insta

Instagram meddelar alltså att användarna i USA inom de närmaste månaderna kommer att kunna se annonser från företag de inte följer. De är noga med att påpeka att de ska göra allt för att inte störa upplevelsen för användarna. En spännande nyhet förstås, men rätt hanterat är Instagram redan idag en bra kanal att bygga varumärke, om än inte driva trafik med eftersom det inte går att länka in något material. Läs mer på Instagrams blogg.

Skärmavbild 2013-10-04 kl. 08.23.42

Twitter då. Ja, igår meddelade de alltså att de ska till börsen, vilket det har ryktats om ganska länge. Samtidigt var de tvungna att offentligöra lite siffror: 218,3 miljoner aktiva användare varje månad. 100 miljoner dagliga användare. 500 miljoner tweets per dag. Omsatte 253,6 miljoner dollar under årets första sex månader. Och gick med förlust på 69 miljoner dollar under samma period. Ändå värderas bolaget till 1 miljard dollar när det nu alltså ska följa efter Facebook in på börsen.

Skärmavbild 2013-10-04 kl. 08.31.56

För Twitter lär det, precis som för Facebook tidigare, innebära fler annonser för användarna och bättre annonsmöjligheter för företagen. Sedan Facebook klev in på börsen har de också minskat i popularitet, främst i den yngre målgruppen, om det finns ett samband är väl däremot mer oklart. Kanske beror det mer på den unga generationens längtan efter nyheter.

Det återstår att se hur Twitter ska hantera trycket från de blivande aktieägarna att bolaget ska börja tjäna pengar och hur de utvecklar sina annonsmöjligheter. Men i Twitters fall, kanske ännu mer än Instagram, så är Twitter redan idag en plattform med stora möjligheter för dig som driver företag. Helst om du har en företagsröst som ska nå makthavare och påverka en opinion eller behöver hantera risker.

Läs mer om Twitters IPO på t ex Mashable eller SvD.

/ @jmjobring som idag förstås lyssnar på nysläppta Prefab Sprouts album Crimson/Red.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>