Advertorials balanserar på en fin gräns

För drygt två år sedan, känns som en evighet i digitala sammanhang, bloggade jag om advertorials. De var i sin linda, och ofta rätt usla. Mycket har hänt sedan dess, framförallt har medielandskapet ritats om en hel del, bland annat som en följd av att allt färre betalar för nyheter, vilket har ökat användandet av, och formerna för, advertorials.

Ett bra exempel på advertorials (eller native advertising som det också kallas ibland) är nya nyhetsappen Omni, se bilderna nedan. Den gultonade nyheten om ”Sveriges guldchanser” är alltså en sponsrad nyhet från Unibet. Klickar jag på den kan jag läsa hela nyheten och förstår då att den handlar om betting (nästa bild nedanför), och i botten av den nyheten är det vidarelänkning, exakt som på övriga nyheter i Omni, med skillnaden att jag då hamnar på Unibets sajt och inte på en källa för nyheten.

bild 1

bild3

Det andra sättet som Omni arbetar med sponsring är att hela avdelningar är sponsrade av företag, se nedan. SEB sponsrar alltså hela ”Ekonomi”, men arbetar också med advertorials, precis som Unibet ovan.

bild 2

Idag när allt fler pratar om innehållsmarknadsföring eller content marketing som vägen till kundernas hjärtan har suget efter advertorials säkert ökat. Men jag står delvis fast vid min uppfattning från den gamla bloggposten, det gäller att göra detta med finess. Lurar du läsaren har du allt att förlora. Ingen vill känna sig vilseledd och inlurad i en reklamtext när man letar nyheter, då får både den kommersiella avsändaren och det aktuella mediehuset stryk, tror jag.

Jag tycker att Omni hanterar det på ett bra sätt, det är tydligt och diskret utfört. Vi får hoppas att de drar in tillräckligt med pengar på dessa ändå rätt blygsamma annonseringsmetoder för Omni är faktiskt en riktigt bra app för snabb uppdatering av nyhetsflödet.

/ @jmjobring som börjar det nya året med detta i lurarna.

1 kommentarer

  1. Pingback: När native fungerar | Jakob Mjöbring

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>