Är Ello en utmanare till Facebook?

Det är kanske dags för Facebook att darra lite ? En ny social plattform som heter Ello har på kort tid seglat upp som en ny utmanare till Facebook, läs mer på Mashable eller Computer Sweden eller USA Today eller Deepeds blogg. Den är ”invivtes only” och man kan köpa invites på eBay, se nedan. Men är det så spännande, och blir det ett nytt Facebook?

Skärmavbild 2014-09-29 kl. 11.19.08

Skärmavbild 2014-09-29 kl. 11.22.06

Nja. Efter att själv ha testat den som hastigast känns det som en bra bit kvar innan Ello utgör något som helst alternativ. Men, hypen är givetvis intressant och vi vet ju genom att blicka bakåt att de som kliver in snabbt på nya plattformar ofta belönas med många följare. I vilket fall, det är kort beskrivet en väldigt bildinriktad plattform, lite likt Tumblr. Du kan (föstås…) posta uppdateringar, du ser hur många som har sett dina uppdateringar och dina vänner kan kommentera, då syns deras namn i flödet, se nedan där folk har kommenterat användaren @mayra:s postning. Det ovanliga i det här sammanhanget är att jag i dagsläget inte kan posta andras inlägg vidare.

Skärmavbild 2014-09-29 kl. 14.04.44

Den egna profilsidan liknar också de flesta andra sociala plattformarna, se nedan där sidan för mitt företag Swooden syns.

Skärmavbild 2014-09-29 kl. 14.01.06

Det som ska skilja Ello från t ex Facebook är att det ska hålla sig fri från kommersiella budskap, läs gärna deras manifest, där de avslutar med att ”You are not a product.” Har vi hört det förut? Tror vi på det? Men motreaktionen är förstås intressant och bör man ju ta på allvar. Är vi så trötta på det genomkommersiella Facebook att vi skulle orka byta? En orsak till Ellos snabba popularitet kan också vara att Facebook har blivit tuffare att alla ska agera på deras plattform med sitt riktiga namn, vilket du alltså inte behöver på Ello.

Men hur det än går för Ello återstår att se, men det som är mer intressant är den uppmärksamhet de har lyckats skapa runt plattformen. Med en bra historia kan du nå otroligt långt idag. Och att sticka ut hakan och säga att ”Kom till oss, här är du ingen produkt”, ligger helt rätt i tiden idag. Om det når hela vägen fram till en ny stor plattform som på allvar utmanar Facebook, Twitter eller LinkedIn för dig som är företagare? Nej, det är högst tveksamt. Och skulle Ello börja bli något att räkna med lovar jag att återkomma med en påminnelse om att du bör gå med ;)

Ska passa på att tacka Deeped Niclas Strandh (@deeped) för hans ”invite”, läs hans blogginlägg här. Vill du också ha en invite, maila mig på jakob.mjobring@plakat.se, så kör vi så långt lagret räcker…

/ @jmjobring som leende lyssnar på Marianne Faithfuls nya Give My Love to London.

 

1 kommentarer

  1. Pingback: Minns du Ello? | Jakob Mjöbring

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>