Facebooks trötta annonser på Facebook

Det är nästan ironiskt, men kanske mest en sorglig påminnelse om att flera olika kompetenser fortfarande behövs för att skapa kraftfull och fungerande kommunikation. Vad jag pratar om? Jo, jag pratar om Facebook for Business annons, se nedan.

Skärmavbild 2015-01-15 kl. 12.40.58

Den dyker hela tiden upp i mitt flöde, och visst är jag exakt rätt i målgruppen men mitt problem med annonsen är att den är så dålig rent kommunikativt, och exakt samma annons visas om och om igen.

Alla som har arbetat med marknadsföring vet att en annons som ser exakt likadan ut varje gång du ser den ”försvinner” ur ditt synfält. Så var det på den tiden vi endast gjorde annonser för print, och så är det än idag. Och kanske är det där kompetensen brister idag? De som skapar dessa annonser kan säkert allt om räckvidd och hur du optimerar mot målgrupper inne på Facebook o s v, o s v. Men de brister i grundläggande kommunikationskunskap. Det är när dessa båda världar möts som magin uppstår och resultaten uppnås. Tyvärr hamnar man ofta i antingen det ena eller det andra facket… Tänk på detta när du letar byråhjälp eller ska annonsera på egen hand.

Här är en kortkort checklista för de mest fundamentala sakerna att tänka på när du ska ut på Facebook och hitta kunder med annonser:
Variera bild och text i annonsen ofta. Det går t ex att lägga upp samma annons med flera olika bilder i Facebooks annonsverktyg.
Lyft det viktigaste först. Är det viktigaste ”Kontakta en kontoansvarig hos Facebook idag”? Ja troligen. Men ordet ”kontoansvarig” andas ju en hel del inifrån och ut perspektiv. Jag som kund vill ju helst prata med en människa, om den människan är ”kontoansvarig” eller ”annonsexpert” spelar ju mindre roll. Varför inte typ ”Kontakta oss på Facebook idag”. Alla vet ju dessutom att Facebook behöver arbeta på att vara lite mänskligare, så ett ”oss” i det här sammanhanget skulle vara en fördel. Den första texten ovanför bilden  i den här annonsen här (annonser på Facebook ser annorlunda ut beroende på vilket plattform man ser annonsen) innehåller dessutom det sköna ordet ”marknadsföringslösning”. Tror det finns kortare formuleringar för just det. Kanske ”annonslösningen” eller ”Marknadsför dig på Facebook.”
Använd bilder som fångar besökarens blick. Välj inte tre personer som står och tittar på en skärm vänd bort ifrån betraktaren i ett tokstökigt kontorslandskap. Suck.
Adressera gärna läsaren med ”du” och ”dig”, inte ”de” som Facebook gör, du känner dig helt enkelt mer träffad med ”du” än med ”er”.

Okej, jag erkänner, jag finner en viss njutning i att en av världens just nu största marknadsplatser med i princip oändliga resurser är rätt dåliga på att marknadsföra sig själva. Det finns ändå något rätt skönt i det faktumet, eller hur?

/ @jmjobring som lyssnar på Silvanas nya singel För Evigt.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>