En kort titt i kristallkulan

[regnmusik]

En regnig dag som denna tar jag mig friheten att spana lite ostrukturerat in i framtiden. Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest – det är de fyra stora sociala medierna dag. Kan vi då se någon linje i dessa mediers tillkomst och tillväxt? Finns det något där som kan hjälpa oss att blicka framåt och förutse?

Enkelhet är allt. Facebook är en relativt komplex plattform, men de nya sociala medierna som har följt i dess fotspår har alla valt enkla lösningar. Twitter har sina 140 tecken, Instagram sysslar endast bilder och erbjuder 18 enkla filter och ett par andra funktioner som gör dina bilder snyggare. Pinterest låter dig på ett superenkelt sätt ”pinna” bilder som du hittar på webben. Du skapar helt enkelt din egen bildblogg med hjälp av andras och egna bilder. Ansträngningen är minimal.

Bliv vid din läst. Det finns andra plattformar som har gapat efter mycket, Path är ett lysande exempel, det finns säkert många fler. Path försökte bli ett exklusivare Facebook med färre vänner och enklare uppdateringsmöjligheter, men de hamnade troligen för nära Facebook för att riktigt orka lyfta.

Shoppingupplevelserna har uteblivit. Något som är slående är också att ingen av plattformarna riktigt har lyckats leverera försäljning. Visst har Facebook en mängd lösningar för företag, men det är ingen som är en riktigt självklar hit. Det är ingen plattform som riktigt har fått shoppingupplevelsen att lyfta. Kan det bli nästa stora hit? Att kombinera en bra social plattform med shopping?

Facebook är Internet. På allt fler platser på Internet använder jag Facebook för att logga in. Enkelt och bekvämt. Men det gör också mig allt mer beroende av Facebook. Vilket förstås Facebook tycker om. Jag gissar att vi inom några år också kan handla med vårt Facebook-konto. Och varför inte? Kunde Apple bygga upp en infrastruktur kring sin iTunes Store på något år kan förmodligen Facebook göra detsamma. Helst när banker och kortutgivare skapar allt mer hinder för att använda deras produkter vid näthandel. Dörren är öppen för konkurrens.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att vi kommer att få se många fler sociala medier som hittar sina nischer och utnyttjar Facebook som plattform för att kommunicera med omvärlden. Likt Instagram. Jag tror också att vi snart kommer att kunna se mycket bättre shoppingupplevelser på nätet där betalningarna är smidiga och själva shoppandet en social sak. Vad tror du?

/ @jmjobring

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *