Du är köpt, men också värdefull

[Svenskt sväng]

Det kom en del reaktioner på mitt förra blogginlägg om Facebooks galna annonser. Jag riktade kritik mot att Facebook urvattnar sin egen plattform genom att premiera pengar framför relevant innehåll, som ju egentligen är det vi alla söker på Facebook. Får vi bara ta del av ointressant reklam lämnar vi väl så småningom för någon annan tjänst.

För nu är det ju så en gång för alla – Facebook är ingenting utan sina användare. Priset vi får betala för att det är gratis är att vi utsätts för reklam, det är en modell vi har sett sedan reklam föddes. Det nya är att reklamen i Facebooks fall hamnar mycket närmare hjärtat eftersom det presenteras i en miljö där många delar med sig av allt från baranfödslar till begravningar. Det gör den förstås mycket känsligare.

Jag vill kanske följa en riktigt bra företagssida, och det gör troligen inte så mycket att det syns även för mina kompisar. Men jag vill kanske inte rekommendera det där produkterbjudandet eller specifika reklamfilmen från samma företag, men det är numera möjligt tack vare att jag gillade deras sida, se exemplet här nedan.

Det är naturligtvis helt frivilligt att vara på Facebook och Facebook är ett börsnoterat bolag som gör allt för att optimera sin vinst. Men den intressanta fråga som jag tycker börjar väckas här är om det går att förena den gamla ekonomin – som börsbolagen representerar med kvartalsdriven vintmaximering till varje pris – och den nya formen av kundgenererade plattformar. De senare, som t ex Facebook, kräver ju att användarna investerar en hel del eget arbete och tid för att de själva och deras kompisar ska ha något utbyte av det – laddar upp bilder, delar länkar, skriver statusuppdateringar o s v. Medan kvartalsvinster i princip kräver att man hela tiden skruvar i affären för att varje månad öka vinsten lite till.

För att vi ska våga investera vår tid krävs också någon form av överenskommelse att Facebook inte bara helt plötsligt ska förändra villkoren. Men, någon sådan överenskommelse finns ju egentligen inte.

Inte mer än att vi alltid har möjligheten att ta våra statusuppdateringar, bilder och kompisar till en annan platform. Om det nu hade funnits någon annan stor konkurrent förstås. Allt funkade ju ganska bra så länge som det skedde en automatiskt tillväxt genom det snabbt ökande antal nya användare. Nu börjar tillväxten i form av nya användare ta slut samtidigt som kraven på vinst ökar i och med börsintroduktionen, vilket leder till att reklamköparna får ta allt större plats på plattformen till förtret för användarna. Det kanske helt enkelt är en ekvation som inte går ihop?

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att Facebook måste bli tydligare mot sina användare med de förändringar de gör, annars öppnar de nog snabbare för konkurrenterna som högst troligen lurar i vassen. Det finns som sagt en stor tröghet i att sno kunder från Facebook eftersom vi har investerat mycket tid i vår Facebooknärvaro, men det finns alltid en gräns för allt. Och varje litet steg bildar snart en trappa som leder någon annanstans.

/ @jmjobring

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *