Värderingar eller kampanjer?

[dagens musiktips]

Man skulle väldigt förenklat kunna argumentera för att det finns två sätt att betrakta marknadsföring idag: Antingen lägger du pengar på att bygga ett varumärke långsiktigt utifrån värderingar eller så cashar du upp stötvis och köper dig framgång.

Värderingsbaserad kommunikation
Börja inifrån. Vad är kärnan i ert företag? Varför startade vi allt det här en gång i tiden? Det är ju det ni ska kommunicera i allt ni gör. Från kundtjänst till säljare och support till personalavdelningen och företagsledning och vidare ut i organisationen.

Hur kan vi kommunicera det på bästa sätt? Vem ska bära ut vårt budskap? Hur kan vi skapa intern stolthet som hjälper oss att kommunicera det här? Jag tror du redan har räknat ut att jag tror att våra sociala medier är perfekta bärare av dessa budskap.

Budskapsbaserad kommunikation
En annan väg att gå är att investera i kampanjer som skapar stor synlighet under korta perioder. Det är förstås ofta bevisat effektivt och mätbar, men utmaningen är att du måste stöta på ganska ofta för att få effekt. Det kostar dessutom stora pengar.

Å andra sidan, du syns regelbundet och tydligt och behöver kanske inte lägga lika mycket pengar på att föra ut dina värderingar och långsiktigt bygga relationer med omgivningen. Du kan tona ner din sociala närvaro och fokusera på dina budskap, kanske spetsar du med humor och vinner snabba vinster.

Skärmavbild 2013-04-02 kl. 20.57.20

De riktigt stora kombinerar förstås dessa två. Men de som inte har riktigt lika stora budgetar bör nog fundera både en och två gånger över vilken väg de ska välja. Det finns inte ett entydigt rätt eller fel eller bättre eller sämre och definitivt inte enklare eller svårare. Allt kräver stor kunskap om kommunikation och medielandskapet vi lever i. Valet bygger helt på företagets egna förutsättningar och hur ni vill göra affärer.

Jag röstar ofta för värderingsbaserat
Men jag tycker ändå personligen att det blir tydligare för var dag – de som har valt att långsiktigt bygga upp sitt varumärke har så mycket att vinna att det är underligt att inte fler väljer att styra om marknadsföringspengarna till att bygga interna värderingar och skapa extern trovärdighet. Det handlar om att det blir enklare att rekrytera om ditt företag är tydligt i vad ni står och det syns utåt ofta.

Du får också oftare mer plats i de så kallade ”förtjänade medierna”, alltså tidningar och radio/tv, om du har varit tydlig med var du står och vad du värderar som företag. Det är helt enkelt lättare för media att kontakta dig då de vet vad du står för jämfört med om du är en stor annonsör som syns på stortavlorna, då blir du mött av mer tveksamhet från journalisterna.

Du bygger lojalitet med dina kunder och dina medarbetare om du hela tiden ärligt försöker involvera dem i företagets utveckling. Du står stark den dag du hamnar i motvind och måste kriskommunicera, du har byggt dina kanaler under lång tid och med stor trovärdighet.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, och min grova förenkling går säkert att skjuta i sank i vissa delar, men jag tror de allra flesta förstår poängen och känner hur det gnager något i vår reklamskeptiska omgivning:
– Det som räknas är det som har en historia och finns ”på riktigt”.
– Du vill arbeta på ett företag som står för något.
– Du vill känna att du spelar roll när du går till jobbet varje dag.
– Du vill som konsument känna att du är viktig och syns samt att ditt val är ett bra val.

Går det inte att köpa med reklampengar? Jo, säkert, men det krävs mycket pengar. Och jag tror att du får mer utväxling om du styr om pengarna mot PR och sociala medier med stenhårt och professionellt fokus på både dina kunder och dina medarbetare.

/ @jmjobring

Det här är inlägg 70 i mitt försök att blogga i 100 dagar tillsammans med ett gäng andra bloggare under taggen #blogg100, mer statistik hittar du här.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *