Hur ska framtidens kommunikationsutbildning se ut?

[dagens musiktips]

Idag hade vi besök av branschrådet för utbildningen Medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet. Jag sitter med där och idag handlade diskussionerna bland annat om hur vi från branschen tycker att utbildningen ska utvecklas.

Vi var idag dessutom på min arbetsplats Plakat och vi visade därför tre olika case där vår byrå har varit inblandade i mer eller mindre grad. Det var mikromusikalen Trash med kunden BeGreen, brandvarnarkonserten på Norrlandsoperan för kunden Länsförsäkringar och Ljusterapin i buskurerna för Umeå Energi där vi hanterade PR-arbetet.

Skärmavbild 2013-04-10 kl. 22.00.41

Gemensamt för alla dessa case är att det har varit många experter inblandade. Och flera byråer, som har hanterat disciplinerna webbutveckling och webbdesign, PR och sociala medier, grafiska designers, copywriters, animatörer, filmproducenter, eventexperter, projektledare, produktionsledare med flera, med flera. Det hade varit svårt att hantera alla dessa delar inom en byrås väggar. Och det är i princip omöjligt att hänga med inom alla dessa områden som samtliga utvecklas relativt fort.

specialist_beskuren

Allt detta sammantaget gjorde att vi från byråsidan gärna ser att de som kliver ut ur en universitetsutbildning har en viss spets. Att det är inriktade på något område och hyfsat renodlade i sina roller.

Å andra sidan. Med i branschrådet finns förstås också representanter från beställarsidan. Ur deras perspektiv, som ska sitta och beställa dessa multikanalsevent, krävs att de har en hum om de olika delarna och kan förstå och bedöma rimligheten i kostnaderna och tycka till om innehållet samt någorlunda vara med att bevaka och uppdatera när snacket runt omkring går igång.

generalist_beskuren

Samtidigt finns det en annan aspekt som igår framfördes av Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation och rektor för Lunds universitet Campus Helsingborg, i en nyhet på Sveriges Kommunikatörers webb. Han menar att det ställs högre krav på mätbarhet på kommunikatörerna och att det ”Idag krävs det att kommunikatören kan såväl kärnverksamheten som affärsverksamheten”.

Samtidigt ska kommunikatörer, som jag är inne på ovan, klara av en komplex struktur, så här säger Jesper: ”Det traditionella sändare-mottagare-perspektivet har bytts ut mot en mer komplex struktur. I dag är man långt ifrån ensam om att producera och distribuera innehåll över informationskanalerna.”

Även ha managementkunskaper
Men Jesper Falkheimer adderar dessutom kravet på managementkunskaper, ”Det blir allt vanligare att man efterfrågar managementkunskaper bland kommunikatörer. Trots detta saknas området fortfarande i traditionella informationsutbildningar.”

Så… Vad ska Medie- och kommunikationsvetenskap då hitta på? Specialisera studenterna? Generalisera studenterna? Addera managementkunskaper? Ja, förmodligen skulle de behöv göra alla tre delarna, vilket troligen är omöjligt utan att lägga till ett par år på utbildningen.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tycker nog ändå att MKV bör skruva lite i sin utbildning. Kanske ska man välja bort en del av de grundläggande hands-on-momenten, som till exempel att lära sig enklare webbprogrammering och InDesign/Photoshop/Illustrator. Dessa kunskaper blir ändå alltför light och vill man fördjupa sig inom dessa områden kanske man ska välja mer specialiserade utbildningar, som det finns många av.

Lägg in mer av projektledande funktioner som en beställare bör ha koll på, höj affärsförståelsen, väv in sociala medier i samtliga moment, öka kunskapen om källkritik och omvärldsbevakning – som ju är en livsviktig kunskap idag. Skapa studenter som är redo för den komplexa beställarmiljön, vill de fortsätta på byrå får de antingen fördjupa sig på plats i näringslivet eller läsa in dessa moment på till exempel Berghs.

Men, viktigast av allt, är kanske ändå att utbildningen fortsätter att aktivt hålla sig kvar i verkligheten och har täta kontakter med näringslivet och de olika branscherna. Och förstås att diskussionen fortgår.

/ @jmjobring

Det här är inlägg 78 i mitt försök att blogga i 100 dagar tillsammans med ett gäng andra bloggare under taggen #blogg100, mer statistik hittar du här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *