Småföretagarens svåra balansgång

[dagens musiktips]

Enligt en artikel i Usa Today häromdagen är småföretagarna i USA missnöjda med vad de får ut av sociala medier, läs artikeln här. I stort handlar det om en ny undersökning som visar att 61 % av småföretagarna inte ser att de får någon utdelning på den tid och de pengar de investerar i sociala medier. Ändå säger nästan 50 % av företagarna att de har ökat tiden de lägger ner på att marknadsföra sig i sociala medier.

Och det är bara att beklaga. Men det handlar ju faktiskt också en hel del om vad det är för tid de lägger ner. Det handlar om kunskap. Det handlar om att göra rätt saker i rätt följd. Det handlar om att effektivisera insatserna. Med mera. De kanske helt enkelt inte ska lägga ner så mycket egen tid på att marknadsföra sig i sociala medier. De kanske ska ta hjälp? Följ med genom fyra korta punkter som jag tror påverkar resultatet för en småföretagare i sociala medier.

1) Egen smed skapar inga gillare
En smed är oftast bäst på att smida. Bara för att själva plattformen är gratis och alla använder den på sin fritid innebär det inte att vem som helst bara kan växla fokus och bli marknadsförare på plattformen. Allra minst åt sin egen firma. Är det något alla år som marknadsförare har lärt mig är det att det är väldigt svårt att marknadsföra sitt eget lilla företag. Du behöver väldigt ofta ett externt öga och en speaking partner på utsidan. Resultatet är annars ofta att du tar tid som du skulle ha mycket större utväxling på om du ägnade la den på din kärnaffär, till exempel att smida.

2) Ett gilla är inte en affär
Det gäller också att betrakta de gillare/följare du får i de sociala medierna som bärare av ditt budskap snarare än en direkt affär. De hjälper dig bära budskapet till fler, men de kanske inte rusar in i affären när du annonserar din rea. Och ju mer och bättre du lyckas få dina gillare/följare att delta i din affär, desto trognare vänner har du där ute. Alla tycker om att bli uppmärksammade, alla tycker om att få vara delaktiga, alla tycker om när de blir behandlade som viktiga.

3) Det finns inga genvägar
Bara för att plattformen är gratis är den inte exceptionellt enkel att utnyttja för affärer. Och varför skull den vara det? De allra flesta tycker nog inte att det är lätt att skapa en annons i en tidning eller på en webbplats som syns och drar till sig uppmärksamhet. Detsamma gäller i sociala medier. Du måste träna, öva och prova. Du måste med jämna mellanrum fråga experter, du måste våga bjuda in på allvar, du måste tänka in sociala medier i ditt sätt att tänka affärer. Det kräver massor av jobb, och det finns inte heller här några genvägar till de gröna skogarna. Men, de gröna skogarna finns där ute.

4) Värdera din egen tid och gör en budget
Det är givetvis bra om du har ambitionen att hantera all marknadsföring i de sociala medierna på egen hand. Men sätt dig först ner och gör en ärlig budget – vad kostar det om jag ska lägga de här timmarna av min arbetstid på detta? Vad får jag för de pengarna om jag istället lägger ut det här på någon annan?

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag skrev i december 2011 en bloggpost om att man kanske ska låta konsulterna uppdatera företagets sociala medier och det kanske inte är så dumt, när allt kommer omkring. Grejen är att när du anlitar någon som inte gör något annat hela dagarna så blir det otroligt effektivt. Du får omvärldsbevakning, uppdateringar och interaktioner på en bråkdel av den tid du själv skulle ha behövt lägga ner. Lite som att jag skulle smida min egen hästsko – det skulle ta lång tid, jag skulle behöva en massa olika verktyg för att fixa det och sist men inte minst, det skulle bli dyrt att bygga en rejäl ugn som fick upp temperaturen till rätt gradantal. Hos en smed är ugnen i princip alltid uppvärmd…

/ @jmjobring

Det här är inlägg 89 i mitt försök att blogga i 100 dagar tillsammans med ett gäng andra bloggare under taggen #blogg100, mer statistik hittar du här.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *