[dagens musiktips]
Det är inte nödvändigtvis det enklaste, men faktiskt det viktigaste. Innehållet. Och egentligen. Om du tänker efter. Visst har du ganska mycket spännande i din verksamhet att berätta om? Dessutom är du förmodligen inte ensam i ditt företag eller organisation att kunna berätta. Tänk vad mycket ni kan berätta om alla vill och kan dela med sig av sin arbetsvardag. För innehålet är otroligt viktigt för att lyckas i sociala medier.
Jag började försöka rita upp hur man idag kan använda och sampublicera det innehåll som man skapar. Och vem som kan ha nytta av innehållet på de olika plattformarna. Men, som du ser nedan, det blir snabbt rörigt. Själva poängen med att ändå visa mitt försök är att potentialen liksom blir tydlig i alla denna otydliga rörighet, och då har jag säkerligen ändå missat ett gäng pilar.
I bilden ovan har jag också valt att välja bort flera plattformar och ännu fler externa och interna aktörer som kan ha nytta av och bidra med innehåll. Till exempel kunde man tänka sig medarbetarnas familjer som kan se vad mamma/pappa gör på jobbet via företagets Facebooksida.
Säljarna kan blogga de frågor de stöter på när de är ute och säljer och på så vis öka synligheten på Google och kanske i förlängningen svara på färre frågor och sälja mer. Leverantörer skulle lät platsa på högersidan också. De kan ha stor nytta av att se på er blogg åt vilket håll ni utvecklas för att kunna bli en ännu bättre leverantör. Och så vidare. Och så vidare.
Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men när jag försökte rita upp mina tankar hamnade webbplatsen nere till höger. Det är ingen slump. Jag tror att vi alltmer måste betrakta bloggen som centrum kring vilket allt snurrar, om vi nu kan prata om något centrum längre. Alla plattformar lever sitt eget liv och har sina egna förutsättningar, men är något mer centralt är det bloggen idag.
Med företagets blogg som hjärta hamnar du högt på Google tack vare frekventa uppdateringar och mycket textinnehåll, tonen kan vara familjärare och intressantare att följa för kunder, leverantörer och framtida medarbetare – lite som att tjyvkika in i din verksamhet. Du kan regelbundet låta såväl medarbetare som ledning komma till tals på ett naturligt sätt. Och du genererar bra material till alla dina andra plattformar.
För att återknyta till innehållet du ska publicera – som ju faktiskt är det centrala när du börjar arbetar med dina sociala medier på ett professionellt sätt – så är ju dina medarbetare, förutom dina kunder, de överlägset bästa på att skapa det. Där tänker jag mig också att bloggen på ett naturligt sätt blir deras skyltfönster in i den nya världen av sociala medier, medarbetarna kan förstå vad för material som efterfrågas utan att de själva behöver vara aktiva på alla plattformar.
Så, vad väntar du på? Börja företagsblogga nu. Eller gör du det redan? Dela gärna med dig av dina tankar!
/ @jmjobring
Det här är inlägg 97 i #blogg100, jag har alltså snart bloggat i 100 dagar tillsammans med ett gäng andra bloggare under taggen #blogg100, mer statistik hittar du här. Tre dagar kvar, på torsdag gör jag sista inlägget i denna 100 dagars svit, fast bloggen lever så klart vidare även efter torsdag 2 maj. Alla låtar jag har tipsat om under #blogg100 finns i denna lista. Lyssna och njut!