Svenska tonåringar kommunicerar i bilder – gör du?

Idag släppte stiftelsen .Se kapitel 5 i den kommande undersökningen av ”Svenskarna och Internet”. 66% använder Facebook och 17% Twitter och 15% Instagram, se bilden nedan.

Skärmavbild 2013-10-28 kl. 12.46.53

Fördjupar man sig mer i kapitel 5 av undersökningen kan man bland mycket läsa att 71% av flickorna i åldersgruppen 12-15 år är på Instagram. Och 41 % av pojkarna i samma åldersgrupp. Smaka på det en stund – 71% respektive 41% – idag går alltså väldigt, väldigt många unga i åldern 12-15 år omkring och funderar på hur de ska kunna bildsätta sitt liv.

De tänker bilder, de skapar bilder, de fotograferar sitt liv, de söker motiv, de kommenterar varandras bilder, de skapar sig en vana att kommunicera med bilder som ingen tidigare generation har haft. Om du arbetar med att nå den här målgruppen med någon form av budskap bör du naturligtvis reflektera över det här en stund och förmodligen se över din kommunikation. Och kanske framförallt, fundera på hur du kan förse dessa med relevanta bildmotiv de kan dela.

Skärmavbild 2013-10-28 kl. 12.45.34

Länk till kapitel 5: https://www.iis.se/docs/Kap5_kommunikation_och_sociala_natverk_SOI2013.pdf

/ @jmjobring som idag lyssnar på Valerie June

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *