Journalistik i krogförpacking

Vill du följa med i den svenska journalistikens utveckling ska du se vad Daniel Nordström hittar på. Folkbladets förre chefredaktör är nu chefredaktör på Arbetarbladet i Gävle. Och sedan han kom dit har det hänt grejor, vilket det för övrigt gör inom hela MittMedia-koncernen, som har prisats för sin innovationskraft som bäst i Europa. Men ganska ofta anklagas de också för att montera ner journalistiken, att de kramar det mesta ur papperstidningen för att skapa nya lösningar. Och det är väl det kanske inte så konstigt att de gör då papperstidningen sakta blir en alltmer sällsynt fågel. Vinnarna i medielandskapet lär inte vara de som blundar och endast fortsätter att ge ut en tynande papperstidning.

Det är i vilket fall väldigt kul att se vad Abetarbladet och Nordström hittar på. Och det senaste är en brandad tv-sändning. Programmet heter Veckans Juvel och är förpackat som om det vore en del av O’learys after work, fast på Arbetarbladets sajt. Jag var tvungen att höra hur Daniel Nordström har resonerat den här gången, se nedan.

Skärmavbild 2014-04-05 kl. 07.20.33

Hur involverade är O’learys i innehållet?
Svaret är inget. O´Learys är inte involverade i innehållet på något sätt. O´Learys är sponsor, ett avtal som gjorts upp med vår företagsmarknadsavdelning. Vi ville spela in programmet i restaurang- eller krogmiljö och i detta fall valde vi att samarbeta med O´Learys. Programmet spelas in på O´Learys i Gävle, som har köpt reklamplats till programmet.

Hur gick resonemanget bakom att ha en så tydligt ”brandad” produkt?
Vi testar ständigt olika tv-satsningar och har redan dagliga nyhetsprogram från både den allmänna nyhetsredaktionen och sportredaktionen. Vi har också flera sportprogram som till exempel #hockeysurr och #travsurr. Vi kände behov av att även ha ett nöjesprogram som har en annan touch, som passar bra in i fredagsflödet och som delvis riktar in sig mot en annan publik. Redan när Sofia Juvel rekryterades som nöjesredaktör för snart ett år sedan var målet att hon skulle göra tv. Hon är som gjord för tv. Nu är vi äntligen igång och jag är mycket nöjd över premiären, även om det – som alltid – finns detaljer att slipa på i produktionen.

Skärmavbild 2014-04-05 kl. 07.21.16

O’learys har inget på sin sajt, vilket förvånar mig, varför utnyttjar de inte er sändning på sin egen sajt? Får de inte eller vill de inte? Sänds det live i restaurangen?
Vi har inte fört de diskussionerna med O´Learys ännu. De diskussionerna kan bli eventuellt bli aktuella nu efter premiärprogrammet. O´Learys har helt enkelt inte haft insyn i hur programmet skulle utformas. Nu vet de, eftersom programmet haft premiär. Vi spelar in programmet i restaurangen. Det sänds inte live och inte på tv-skärmarna i restaurangen. Däremot rullar trailern till #veckansjuvel på skärmarna. Det är en del i samarbetsavtalet.

Det splittrar delvis intrycket på Arbetarbladets egen sajt, finns det risk att man tror att man är på O´learys sajt? Hur långt kan ni gå på det spåret, att endast leverera innehåll till t ex att det skulle sänds exklusivt på O’learys egen sajt?
Tycker du? Nja, jag vet inte om jag kan hålla med dig om det. Ditt intryck kanske mer beror på en ovana att se liknande lösningar på en tidningssajt. Även om det du framför alltid är viktigt att tänka på tror jag att tittaren känner att den är kvar i Arbetarbladets miljö. Hur långt man kan gå på olika spår vill jag inte uttala mig om, eftersom jag generellt är försiktig att uttala mig om framtiden i en bransch som är under ständig utveckling. Att leverera exklusivt på någon annans sajt är inget som varit aktuell eller ens uppe på bordet. Vi koncentrerar oss fullt ut på våra egna publiceringskanaler.

Varumärket som står bakom sändningen förknippas med alkohol medan programmet i fråga är tydligt ungdomsinriktat. One Directions (som man kan vinna biljetter till) genomsnittlige fans får väl t ex knappast gå på krogen, finns det problem med det?
Nej. Jag ser inga problem med det. Jag ser inte heller programmet som tydligt ungdomsinriktat. Det är så pass brett att jag tror att det tilltalar människor i alla åldrar, precis som nöje oftast gör. För övrigt är det inte ovanligt att man ser familjer med barn just i detta varumärkes restauranger. I premiärprogrammet har vi en tävling där tittarna kan vinna biljetter till One Directions konsert. Nästa gång vi har en tävling kommer det att tävlas om någonting annat.

Jag ställde ytterligare några frågor till Daniel på Twitter för att trycka lite mer på om det inte finns en risk att den som tittar inte förstår att O’learys inte får påverka formatet, men Daniel tyckte sig inte se sådana problem, han svara dock också att:
Risker finns alltid. Det är vi ödmjuka inför. Om tittare undrar berättar och förtydligar vi.

Det är bara att önska Daniel Nordström (@danielnordstrom) och Arbetarbladet lycka till (följ honom på hans blogg). De kommer säkert att trampa i klaveret och göra misstag, men ingen kan säga att de inte försöker i varje fall. Håll som sagt ett öga på MittMedia om ni är intresserad av hur journalistik kan komma att se ut.

Och diskussionerna kommer säkert att fortsätta om deras satsningar, vilket förstås också är nödvändigt. Vi behöver ju journalistiken. Vår demokrati behöver ständigt bevakas, och det har historiskt varit journalistikens uppgift. Vem ska t ex gräva i de kommunala arkiven i Bjurholm om det inte längre är kommersiellt lönsamt? Region Västerbotten hade för en tid sedan ett seminarium om detta, du kan se resultatet här. Diskussionerna lär fortsätta.

/ @jmjobring som lyssnar på First Aid Kits nya singel och minns deras grymma spelning på Umeå Open.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *