Nu har en efterlängtad funktion på Twitter släppts, med Twitter Analytics kan du se hur dina tweets når ut. Du kan direkt se hur många som har nåtts av ditt tweet, men också hur många som har interagerat med det, kallat ”Engagments”. Engagments inkluderar allt såsom klick på din profilbild, en hashtag i ditt tweet eller på själva tweetet eller på en länk i tweetet. Så den informationen blir lite yxig, men kommer säkert ändå att hjälpa oss att förstå vad som engagerar. Sista spalten med ”Engagement rate” är ”Engagement” dividerat med hur många som har sett tweetet. Allt summeras också mot din förra 28-dagars period.
Efter en snabb titt gillar jag verkligen det här. Det kommer att hjälpa oss analysera och förstå twitter lite bättre. En direkt fundering får jag när jag ser hur många (eller få…) det är som hinner se en tweet. Jag har drygt 900 följare men ser att det är drygt 100 som ser varje tweet. Siffran känns okej, och hade jag gissat hade jag nog hamnat runt där, men skönt att få det svart på vitt. Och förstås kul att se hur/om det går att påverka den siffran.
En annan funktion är vilka dina följare är och vilka intressen de har. Klicka på ”Followers” längst upp för att byta vy. Jag har flest följare i Stockholm följt av Umeå och de är mest intresserade av Busines news och Tech news. Återigen mycket en bekräftelse på den känslan jag själv har haft om mina följare. Men, som sagt, skönt att få mer statistik att bygga vidare på, inte minst för de professionella kontona.
Den tredje funktionen är ”Twitter Cards” – en funktion du kan skapa på din sajt, så att dina besökare som twittrar en länk från din sajt automatiskt får med sig ett bra innehåll som du styr över, ett sk ”Twitter Card”. Det är dock ingen funktion jag själv har testat ännu, får återkomma om det.
För att dra igång Twitter Analytics surfar du in på https://analytics.twitter.com och registrerar dig och sedan börjar statistiken ticka in.
/ @jmjobring som lyssnar på Sinead O´Connors nya platta, I’m Not Bossy, I’m the Boss, som helt plötsligt känns förvånansvärt nutida.