Vilka YouTube-filmer tittade vi mest på 2014?

Nedan ser du vilka YouTube-filmer vi tittade på mest i världen och i Sverige. Tack vare YouTubes storlek tycker jag att man kan säger att dessa filmer också säger en hel del om vår samtid.

Mest populärt i Sverige var Volvos reklamfilm ”Made by Sweden” med Zlatan, den där han åker omkring och reciterar Du gamla du fria. Då ska man komma ihåg att denna film givetvis hade en viral egen kraft, men Volvo har också pumpat in mycket pengar för att få ut filmen. Dessutom föregicks den av ett långt reportage i Di Weekend av samtidsskildraren Jan Gradvall. Med andra ord, ett lysande exempel på hur företag av idag borde arbeta med sin kommunikation. Och nej, alla är inte Volvo, alla har inte musklerna, alla har inte en historia… eller ja, vänta nu. ALLA har ju faktiskt en historia att berätta. Och alla har definitivt massor att lära genom att fundera på hur Volvo (och inte minst byrån Forsman & Bodenfors) gjorde. Ska vi koka ner allt till en sekundpitch handlar det om; Vad kan vi bjuda på som våra befintliga och nya kunder kan tänka sig att vilja ta del av frivilligt? Även på tioende plats på svenska listan hamnade en reklamfilm, nämligen Always film #LikeAGirl.

1) Volvo XC70 feat. Zlatan – Made by Sweden av Volvo Personbilar Sverige

2) Melodifestivalen 2014 PARODI av Daniel Norberg

3) Jon Henrik – Daniels Jojk | Talang Sverige 2014

4) BEST OF SD! av Jarl Efraim

5) What Languages Sound Like To Foreigners av Smokahontas Official

10 mest sedda i Sverige, som spellista.

Vänder vi blicken ut i världen och ser på listan över vilka YouTube-filmer som visades mest under 2014 möter vi på plats två Nike Footballs Risk Everything-film som red en hel del på VM-febern, trea den tveksamt fejkade kyssfilmen från klädmärket Wren (som gav upphov till många parodier, inte mints First sniff) och på plats sju Budweisers Super Bowl-film. Tre ganska tydliga reklamfilmer, men som också är underhållande och bjuder på något. Ja, just det, kanske bjuder de på riktigt bra historier? Etta i världen (och nia i Sverige) var ett prank med en polsk skämtkanal med en hund utklädd till spindel. Typ. Och det är också tydlig trend, prank går hem. Se hela listan nedan.

10 mest sedda i världen som spellista

Sajten AdAge har sammanställt en egen lista där de plockar ut enbart de mest sedda reklamfilmerna där Nike är både etta och två, se hela listan på deras sajt här.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Smashing Pumpkins som verkar vara tillbaka.

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *