Vem är ansvarig för nuet?

[dagens musiktips]

Lyssnade idag på Matti Kataja från Prime PR som var gästföreläsare på MKV vid Umeå universitet, där min byrå Plakat är med i branschrådet. Matti hade förstås mycket intressant att berätta, men något som jag tänkte spinna vidare på här är uttrycket ”who’s in charge of now” som berördes under föreläsningen.

matti

Det har i vår värld i ett par år pratats om marknadsföring i realtid, att man som företag agerar och reagerar på saker som sker just nu. Idag börjar det faktiskt också hända. Senast nu på Super bowl där kakmakarna Oreo fick spinn på sitt realtidsstunt då strömmen bröts, som jag skrev om häromdagen.

Det var förstås ett givet tillfälle att bemanna och vara beredda till tänderna för att agera direkt om och när något hände. Men snart kommer många varumärken att tvingas vara mycket mer på tårna, även på tider då det inte är Super bowl. Om vi förr arbetade i skift för att producera kommer vi snart att gå skift för att reagera.

Och redan nu ser vi hur många både små och stora företag (även i Umeå) hänger på det som händer på t ex Twitter. Man svarar på klagomål och hänger på beröm, man initerar debatter och agerar när det är tydliga trender som man kan hänga på, utan att det känns påklistrat.

Sociala medier-sinne
Förutom ett hyfsat mått av ”sociala medier-sinne” – kunskap om hur man agerar i sociala medier utan att verkar klumpig eller plump – kräver det att den eller de som ska agera har väldigt god kunskap om det egna företaget och dess värderingar, ofta också med ledningens odelade förtroende. Du måste förstås också vara duktig på att formulera dig kort och koncist. Det är med andra ord långt ifrån en lätt uppgift att vara ”ansvarig för nuet”. Och högst troligt är det inte ett enmansjobb utan det krävs såväl konsulter som flera ansvariga på företaget för att det ska lyfta.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men de som idag utbildar sig på MVK vid Umeå universitet gör nog bäst i att också ha hyfsad koll på hur man hanterar sociala medier på ett professionellt sätt. Även om de kanske inte själva kommer att agera som ”ansvariga för nuet” kommer de med hundra procents säkerhet att hamna i ett näringsliv som kräver att du har god förståelse för våra numedier. Det vet vi faktiskt redan nu…

/ @jmjobring

Detta inlägg är nummer 17 av #blogg100, lite statistik finns här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>