Grundkurs i Twitter, del 5: Bion och avataren

[dagens musiktips]

Vem är du? På din Twitter-profil har du 160 tecken på dig att berätta. Ta vara på det. Du har mycket större chans att få följare om du skriver något beskrivande i din biografi. Visst kan jag hitta dig genom dina begåvade tweets, men jag lär garanterat läsa din ”bio” innan jag börjar följa dig. Står där typ ”Ninjamästaren från Ludvika” får du förmodligen de följare som är intresserade av just det. Skriver du däremot hyfsat personligt och ärligt om vem du är och kanske vad du gör på dagarna, så är chansen mycket större att du får följare som är intresserade av just dig.

Med din ”bio” kan du alltså delvis styra vem du vill ska följa dig. Är du dessutom på Twitter i något slags syfte, kan det vara idé att skylta upp det. Den som följer dig lär ändå märka det så småningom. Med syfte menar jag om du är politiskt aktiv eller brinner för ninja eller något annat som troligen kommer att märkas om jag börjar följa dig.

Skärmavbild 2013-02-13 kl. 19.22.24

Det är många som skriver att ”tweetsen är privata” eller ”här twittrar jag som privatperson” om man uppger arbetsgivaren, och det kan säkert vara relevant ibland som markering att man inte tweetar som sin arbetsgivare. Även om de allra flesta nog tar för givet idag att en privatpersons tweets är privata.

På ditt företagskonto ska det förstås tydligt framgå vad företaget i fråga gör, om det inte är allmänt känt. Vissa väljer även att skriva ut vilka det är som hanterar kontot, för att bli så personliga som möjligt. Det är trots allt människor som kommunicerar med varandra, om än filtrerat genom ett företagsnamn.

Skärmavbild 2013-02-13 kl. 19.25.05Hur ser du ut egentligen?
Den lilla bilden som blir ditt signum kallas för profilbild eller ”avatar” på Twitter. Liksom med namnet, som jag tog upp i en tidigare post, kan det även här vara idé att tänka till. Många lever med sin profilbild i många år för att det blir en slags ”logotyp” som dina följare lär sig känna igen. Byter du väldigt ofta finns en risk att dina följare inte riktigt förstår att du är du. Ingen jättesak, men tänk till och använd en bild du tror du stå ut med ett tag.

Är det ett företag är förstås logotypen väldigt vanlig, men undantag finns. T ex kör Mashable (stor skotsk-amerikansk nyhetssajt om sociala medier och nättrender) fortfarande med sin grundares ansikte som avatar. De har startar flera nya konton för de olika specialintressen de tar upp på sin sajt, men huvudflödet bär fortfarande grundaren Pete Cashmores namn och ansikte. Dessutom har de säkert använt den där bilden så länge att Pete garanterat ser äldre ut i verkligheten idag, än på den gamla bilden. Om det har blivit en gimmick eller om de verkligen inte vill byta för att störa sin tre miljoner följare vet jag inte.

Skärmavbild 2013-02-13 kl. 19.13.01

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att det är fler än jag som drar sig för att byta avataren, så tänkt till innan du drar igång. Det är väldigt lätt att förälska sig i sin egen avatar, eller vad säger du?

Detta är del 5 i mitt försök att få fler att börja använda det förträffliga plattformen Twitter. Du hittar de andra delarna här:

Del 1: Välj namn, tänk tatuering

Del 2: Hur hålla koll på flödet

Del 3: Lingvistik och etik 

Del 4: #Taggarna

 

Detta är också bloggpost 22 i min strävan att blogga i 100 dagar, mer statistik om alla bloggarna i #blogg100 finns här.

/ @jmjobring

1 kommentarer

  1. Pingback: Grundkurs i Twitter, del 5: Bion och avataren - Västerbottens Folkblad | Kommunikation och mediebruk | Scoop.it

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *