Vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier?

Jag är framme vid min fjärde fråga bland de fem största utmaningarna med sociala medier som marknadsförare vill ha svar på. De fem frågorna är;
1) Vilken taktik är mest effektiv i sociala medier?
2) Vilka är de bästa sätten att engagera mina följare?
3) Hur mäter jag investeringarna jag gör i sociala medier?
4) Vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier – som är dagens inlägg.
5) Hur hittar jag rätt publik för sociala medier, som jag ska skriva om senare i vinter.

Det perfekta verktyget finns inte
Det finns förstås en uppsjö av verktyg för att hantera innehåll idag. De flesta verktyg har hjälpmedel så att du kan uppdatera flera konton och plattformar samtidigt (som t ex Linkedin, Twitter och Facebook) och även skanna av vad som sägs om ditt varumärke på dessa plattformar. Jag har testat väldigt många, men kommer kanske att göra många besvikna genom att faktiskt inte rekommendera något av dessa verktyg. Den främsta anledningen till att jag idag inte använder andra verktyg än plattformarnas egna för publicering är helt enkelt att jag ännu inte har hittat någon som ger mig fullständig trygghet eller inte skickar med fula länkar eller annat i mina publiceringar.

Visst kan man argumentera för att publiceringsplattformarna även ger mig statistikverktyg och underlättar jämförelsen av mina postningar på ett plattformsoberoende sätt som säkert kan vara användbart för vissa, men tyvärr har det ännu inte varit tillräckligt för att övertyga mig. Det handlar förstås också om hur många kontot och hur aktiva dessa är om man behöver ta hjälp av de här publiceringsplattformarna. Jag hanterar mellan två och sex konton parallellt varje dag, och dessa konton har mellan två och tre plattformar där de är aktiva, och jag har ännu inte tyckt att det har sparat tid eller förenklat tillräckligt. Jämför jag hur mycket tid jag lägger på att skapa innehållen är tiden jag lägger på själva postningarna marginell.

Oftast lägger jag så mycket tid på att skapa innehållet och är så mån om att det ska bli rätt och se bra ut när jag postar att den eventuella tidsvinsten dessa verktyg ger mig är försumbar – allt som andas automatisering i en postning distanserar givetvis mottagaren från innehållet. Den risken vill jag inte ta.

Hur gör jag då? Jag skapar förstås innehållet först och sedan nyttjar jag de tidsinställningsfunktioner som finns på Twitter (via TweetDeck) och Facebook, se nedan, på Linkedin och Google+ lägger jag helt enkelt ut manuellt vid den tidpunkt det ska ut där. Man skulle kunna argumentera att TweetDeck är ett tredjepartsverktyg, men eftersom det ägs av Twitter sedan lång tid tillbaka känns det så integrerat att det inte stör mina postningar på något sätt.

Tidsinställa ett inlägg på Facebook
På Facebook har de precis gjort om och ersatt ”klockan” med valmöjligheter under ”Skicka”-knappen, se nedan. Och istället för att klicka på skicka väljer du helt enkelt ”Schemalägg inlägg” och ställer in datum och klockslag när du vill att ditt inlägg ska postas.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.17.43

När du sedan kommer in på sidan ser du alltid att det finns ett schemalagt inlägg, som nedan.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.21.25

Du kan enkelt gå tillbaka in i inlägget och redigera det om du klickar dig in via texten ”Visa inlägget” som du ser ovan. Väl inne kan du genom att klicka uppe till höger redigera inlägget, schemalägga på en ny tid, publicera det direkt eller radera det, se nedan.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.22.57

Tidsinställa ett inlägg på Twitter via TweetDeck
för att tidsinställa på Twitter måste du använda deras verktyg TweetDeck, som för övrigt är ett utmärkt redskap även för att bevaka och spara utsökningar, skapa listor med mera. Men ska du tidsinställa skriver du helt enkelt ett tweet som vanligt, och trycker på ”Schedule tweet” med klockan som finns i menyn under tweet-texten, se nedan.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.32.26När du klickar fälls en kalender ut, se nedan, välj datum och skriv i tid, TweetDeck arbetar endast med ”pm” (eftermiddag/kväll) och ”am” (morgon/förmiddag) och din lokala tid, så se till att välja rätt.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.33.35En nyhet sedan några månader tillbaka är att du på TweetDeck även kan lägga till en bild till din tweet, vilket man inte kunde tidigare vilket förstås var ett viktigt motiv till att använda andra tredjepartsverktyg, men eftersom det går idag känns de som sagt överflödiga.

Däremot går det fortfarande inte att tidsinställa på LinkedIn eller Google+. Vad jag vet kan du heller inte posta automatiserat på något sätt på Instagram. Ett trick som jag däremot kan rekommendera, om du trots allt vill ”samposta” är att ansluta dina konton till IFTTT – ett verktyg jag har skrivit kort om här. Men begränsningarna är rätt många, du kan t ex fortfarande inte posta något till en LinkedIn-sida för ditt företag (du kan dock enkelt posta till ditt privata LinkedIn-flöde), eller posta ut något som tidigare är postat på Instagram o s v.

Tillägg: Efter att jag skrev detta inlägg fick jag tipset om Buffer, som jag tycker ser lovande ut och är förundrad att jag inte har sprungit på det tidigare. Återkommer med utvärdering när jag har testkört ett tag. Tipstack till Martin Länje Temmes (@emelte)

Sök av och hitta rätt
De allra flesta skulle jag säga kommer långt med gratisverktyg som Google Alerts och Aitellu, se nedan, när det gäller mediebevakningen – alltså för att hitta det som sägs ditt företag på sociala medier och på nätet. Så, innan du springer iväg och tecknar dyra abonnemang på, förvisso utmärkta tjänster, som Lizzly eller Meltwater rekommenderar jag dig att testa de gratisverktyg som finns. Vill du läsa mer om vilka mediebevakare som är bäst kan du läsa Emanuel Karlstens utmärkta genomgång för Ung cancers-räkning.

Låt Google söka åt dig
Google Alerts är faktiskt inte svårare än en Google-sökning. Du går helt enkelt in på Google Alerts och gör en sökning på t ex ”Mitt företag”, klickar du sedan på ”Visa alternativ” kan du välja när du vill få en avisering, från vilka källor o s v, se de båda skärmdumparna nedan. Resultaten skickas till den e-postadress du anger. Och väljer du t ex att det ska skickas ”När det händer” och har push på just de mailen eller på den mailkorgen får du ett helt okej bevakningsverktyg, förutsatt att du inte har ett väldigt känt varumärke eller ett namn som även betyder eller används för något annat, så att du får en massa aviseringar som är irrelevanta.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 21.02.57

 

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 21.03.07

Aitellu Free är klart värt ett test
Ett annat gratisverktyg är Aitellu. De har både en gratis och en betald del, men gratisdelen tycker jag räcker rätt långt. Begränsningen är bland annat att den endast söker på svenska, så här beskriver de själva det: ”Med Aitellu Free kan du bevaka vad som skrivs på svenska i sociala medier som Twitter, Facebook och YouTube. Aitellu Free riktar sig till företagskunder och vi tillåter endast registreringar från företagsmailadresser.” Med Free får du också en enklare översikt över träffarna, se nedan.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 21.16.54

Hoppas denna lilla genomgång kan hjälpa någon av er att bli lite säkrare eller våga ta klivet ut i det sociala. Jag tror att alla företagare tjänar på att lära sig behärska de sociala plattformarna. Kunderna finns där, oavsett om du arbetar mot företag eller mot privatpersoner är vi alla människor, som ska göra affärer med andra människor.

Det här var alltså del fyra i min serie med de fem största utmaningarna med sociala medier som marknadsförare vill ha svar på. De fem frågorna är;
1) Vilken taktik är mest effektiv i sociala medier?
2) Vilka är de bästa sätten att engagera mina följare?
3) Hur mäter jag investeringarna jag gör i sociala medier?
4) Vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier (ovanstående inlägg).
5) Hur hittar jag rätt publik för sociala medier, som jag ska skriva om senare i vinter.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Groove it out med Lonelady.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *