Blondin-Bella & Klimat-Greta

 

Klimataktivisten Greta Thunberg vill sprida panik över världen och så vill hon att alla människor dagligen ska känna samma rädsla över klimatet som hon gör. Denna ’barnarbetare’ är medias nya favoritalarmist som jobbar hårt för att larma om att klimatkrisen är den största utmaningen som människan någonsin mött och att hela civilisationen är hotad.

Greta vill sätta skräck i oss människor så att vi grips av panik och uppmuntras i sitt ’arbete’ av många tillskyndare, t ex Madeleine Albright, USA:s första kvinnliga utrikesminister, Arnold Schwarzenegger, filmskådis och f d guvernör i Kalifornien, Al Gore, politiker, miljöaktivist och nobelpristagare, samt kändisar som Leonardo DiCaprio och Bono. Också elever i andra europeiska länder har nu likt Greta börjat skolstrejka för klimatet.

En person som tagit till sig Gretas budskap är Isabella Löwengrip, Blondin-Bella, framgångsrik entreprenör, influencer och bloggare med många följare på Instagram, Facebook och blogg. Nyligen utsågs Löwengrip till näringslivets mäktigaste kvinna. Hennes företag säljer t ex moderiktiga innetofflor, skönhetsprodukter, scarfs för håret m m. Både hennes sociala kanaler och hennes företag handlar om hur man kan förbättra sitt utseende genom att konsumera mera. Men onödig konsumtion är inte särskilt klimatsmart.

Nyligen gick Löwengrip ut och frågade om klimatalarmisten Greta kunde tänka sig ett samarbete för att hjälpa henne att bli mer klimatsmart och miljömedveten.

– Jag har alltid fascinerats av unga människor som har en stark passion och inte lägger sig, utan vågar vara jobbig och stå för sin sak, säger Löwengrip till Expressen

– Att hela vår koncern svänger om nu är tack vare Greta. Jag är jätteimponerad av henne.

Greta har hittills inte kommenterat erbjudandet.

Löwengrip har nyligen kritiserats av Instagramkontot ”Aningslösa influencers” för att hon belastar miljön med sitt frekventa resande. Många av hennes egna följare har nu också besviket anklagat henne för dubbelmoral efter att hon lagt upp en bild på Instagram från sin veckoslutsresa till Qatar. På bilden går hon längs strandremsan i Doha, Qatars huvudstad. Eftersom hon nyligen bad Klimat-Greta om hjälp att bli mer klimatsmart anklagas hon nu för att vara en hycklare.

Löwengrips val av resmål visar att hon saknar kunskap om hur det står till med mänskliga rättigheter t ex i Qatar. En kommitté vid Internationella arbetsorganisationen ILO granskade för några år sedan hur Qatar använder sig av tvångsarbete, undermåliga arbetsvillkor och omänsklig behandling av landets 1,3 miljoner gästarbetare. Dessutom förbjuds gästarbetarna att gå med i fackföreningar. Representanter för arbetstagarsidan i kommittén menade att ”situationen med tvångsarbete i Qatar är ett erkänt allvarligt problem” och ILO kritiserade i skarpa ordalag gästarbetarnas situation i landet.

Löwengrip är en duktig entreprenör och inspirerande person på många sätt. De signaler hon sänder gör avtryck. I egenskap av influencer med många följare skulle hon kunna informera om vilket oerhört pris gästarbetarna betalar för att Qatar ska kunna arrangera VM i fotboll 2022. Det är långt viktigare än att publicera en bild där hon ensam promenerar på en strand i Doha. Att vara näringslivets mäktigaste kvinna och framgångsrik förebild för tusentals följare förpliktigar.

Qatar har som bekant tilldelats VM i fotboll 2022, vilket gett upphov till många heta diskussioner och misstankar om storskaligt mygel. Vidare har byggandet av div arenor, hotell m m skördat hundratals och åter hundratals gästarbetares liv under de år arbetet pågått, något LO-basen K-P Thorwaldsson och ordf för Svenska Byggnads, Johan Lindholm, starkt kritiserat.  Vidare har många med rätta ifrågasatt Qatars lämplighet att anordna VM i fotboll. Dessutom skulle tävlingarna enl plan ha ägt rum på sommaren. Den som kom med den idén måste sakna all kännedom om hur varmt det är i gulfstaterna sommartid. Att spela fotboll i den hettan måste vara mer eller mindre livshotande.

I en gemensam debattartikel i Expressen gick förresten 87 influencers nyligen ut och uppmanade Löfven att ”köra över” medborgarna så att man snabbt kan rädda jordens klimat:

-Tyvärr är vi svenskar som en nation av tonåringar utan konsekvensanalys. Släpp taget om väljarstödet, Löfven. Våga vara obekväm och kör över oss och våra klimatkatastrofala vanor med en statlig hockeytackling.

Tonåringar utan konsekvensanalys är man nog bara i dessa influencers begränsade värld, där allt går ut på att vara känd och få en massa ’likes’ och följare. Hur trovärdigt är deras miljötänk när hela affärsidén i deras yrke går ut på att uppmuntra till onödig konsumtion och betrakta kvinnan som skönhetsobjekt i behov av ständig förbättring av ytan?

-Vi behöver någon som plockar bort den oekologiska potatisen från grönsaksdisken så vi inte ens kan se att den är två kronor billigare än den ekologiska. Vi behöver någon som den hårda vägen lär oss att jordgubbar inte är i säsong i februari, någon som förbjuder styckeförpackade paprikor i plast. skriver de.

Hur har de mage att kräva att demokratin ska avskaffas för att de själva inte klarar av att ta eget ansvar för miljön?

-Vi behöver någon som gör flygresan orimlig för plånboken i jämförelse med tåget. Eller ge oss en flygkvot! Vi kan uppenbarligen inte hantera friheten.

Vilka är vi? Inte är det då barnfamiljer eller vanliga pensionärer som behöver en klimatdiktatur. Det är de själva, som låter sig bjudas på långa flygresor för att lansera t ex produkter åt företag. Klädföretagen Nelly och Gina Tricot säger sig båda undvika flygresor för klimatets skull. Men i praktiken ser det annorlunda ut. Nelly t ex uppmärksammas nu för att ha flugit ner 200 influencers till Franska rivieran. Klädkedjan Gina Tricot skriver på sin hemsida att hållbarhet ska genomsyra hela verksamheten samt att man har en ”nolltolerans för flygtransport i planeringsfasen”. Samtidigt producerar företaget många av sina kampanjer utomlands och samarbetar med influencers som har resande som sitt yrke, skriver SvD.

-Vi som skriver besitter en viss makt och den utnyttjar vi för att intressera, informera och inspirera till förändring. Resten av makten besitter du, resten av ansvaret är ditt. Vi kräver att du tar det.

Jag kräver att dessa influencers växer upp och börjar ta eget ansvar, även om det innebär att de inte längre kan tjäna stora pengar på att uppmuntra till onödig och klimatfientlig konsumtion. Klimat-Greta har sannerligen en övermäktig uppgift om hon ska lyckas få dessa influencers att förändra sitt ansvarslösa beteende och upphöra med att tjäna pengar på det som påskyndar klimatkrisen.

http://blogg.vk.se/asasundh/2014/11/19/kafalasystemet-i-gulfstaterna/

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *